Παρουσίαση: Sikorsky S-70i “Firehawk”

Μοιραστείτε το

Αν και γνωρίζαμε τα Canadair και τα erickson από προηγούμενες χρόνιες φέτος έγινε πολύς λόγος για το ρωσικό αεροσκάφος Be-200 και τις όντως πολύ καλές επιδόσεις του στη μάχη με τις φλόγες. Καθώς η απόκτηση του από την Ελλάδα είναι μάλλον όνειρο θερινής νυκτός (κυρίως για γεωπολιτικούς και οικονομικούς λόγους) πρέπει να βρεθούν νέοι και πιο αποδοτικοί τρόποι αντιμετώπισης των πυρκαγιών και των φυσικών καταστροφών γενικότερα.

Εισαγωγή

Καταρχάς πρέπει να επισημανθεί ότι δεν υπάρχει το τέλειο πυροσβεστικό μέσο που κάνει τα πάντα. Σε γενικές γραμμές, τα μέσα που έχουν μεγάλη χωρητικότητα (π.χ. Beriev) έχουν όπως είναι λογικό μεγαλύτερους χρόνους ανεφοδιασμού και μικρότερες δυνατότητες ελιγμών. Επίσης κάποια άλλα όπως π.χ. το Ilyshin μπορεί να ανεφοδιαστεί μόνο σε αεροδρόμιο αυξάνοντας έτσι κατά πολύ τον χρόνο που χρειάζεται για να επιστρέψει στο μέτωπο της πυρκαγιάς. Βέβαια, με μία ρίψη του μπορεί να αποθέσει μέχρι και 120 τόνους νερού με ό,τι αυτό συνεπάγεται από άποψη αποτελεσματικότητας.

Αντίθετα, τα μικρότερα μέσα όπως τα canadair, τα air tractor και τα ελικόπτερα είναι πιο ευέλικτα, έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα ελιγμών για πιο στοχευμένες ρίψεις και ανεφοδιάζονται πιο γρήγορα. Φυσικά μικρότερα μέσα σημαίνει και λιγότερο νερό είναι όμως ιδανικά για μικρές εστίες και για την καταπολέμηση των πυρκαγιών εν τη γενέσει τους. Γίνεται αντιληπτό λοιπόν ότι το κάθε μέσο για να αποδώσει το μέγιστο πρέπει να χρησιμοποιείται σε συγκεκριμένες φάσεις της πυρκαγιάς και πάντα μέσα στον φάκελο δυνατοτήτων του.  Υπό αυτήν την αναγκαία συνθήκη, το παρόν άρθρο παρουσιάζει το Sikorsky S-70i “Firehawk” το οποίο δυνητικά θα μπορούσε να δώσει λύσεις στη δασοπυρόσβεση που τόσο πολύ χρειαζόμαστε.

Προέλευση

Το S-70i ουσιαστικά πρόκειται για μια παραλλαγή των πετυχημένων UH-60M/S-70M/S-70i Black Hawk. Σήμερα περίπου 1100 ελικόπτερα περίπου υπηρετούν κυρίως για στρατιωτικούς σκοπούς.  H Sikorsky, εταιρεία πλέον της Lockheed Martin, πλασάρει το S-70i σαν ελικόπτερο επόμενης γενιάς πολλαπλών ρόλων αν και έχει παραχωρήσει τη μετατροπή του σε πυροσβεστικό σε τρίτες εταιρείες όπως την United Rotorcraft.

Το S-70i μοιράζεται κοινά στοιχεία με το UH-60/S-70,  το οποίο υπηρετεί και στο Πολεμικό Ναυτικό (8 S70B6 με αναλογικό και 3 S70B με ψηφιακό cockpit). Πρόκειται ουσιαστικά για το ίδιο ελικόπτερο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υποστήριξη του, με κάποιες μικρές διαφορές που περιλαμβάνουν πιο απλή εισαγωγή κινητήρα και ραδιοβοηθήματα που ταιριάζουν περισσότερο σε αποστολές πολιτικής προστασίας. Η κατασκευάστρια υποστηρίζει ότι σε σύγκριση με το παλιότερο S-70A η νέα έκδοση έχει να επιδείξει σημαντική βελτίωση στους χρόνους μεταξύ σοβαρών βλαβών στον αέρα που οδηγούν σε εγκατάλειψη ή αλλαγή της αποστολής τους και αύξηση του διαστήματος μεταξύ προγραμματισμένων συντηρήσεων.

Αποστολές

Το S-70 χρησιμοποιείται ήδη για επείγουσες αεροδιακομιδές, SAR (αποστολές διάσωσης), μεταφορά προσωπικού και πυρόσβεση. Πρέπει να αναφερθεί ότι είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό στην αρχική φάση μιας δασικής πυρκαγιάς πρωτού αυτές ξεφύγουν εκτός ελέγχου. Αυτό συμβαίνει διότι το S-70i επιτυγχάνει τον βέλτιστο συνδυασμό ταχύτητας, ισχύος και ικάνοτητας μεταφοράς (νερού και πυροσβεστών) για το συγκεκριμμένο στάδιο μιας πυρκαγιάς. 

 Εξέχων χρήστης του ελικοπτέρου είναι η Πυροσβεστική Υπηρεσία του Los Angeles (L.A. County Fire Department) για την οποία η United Rotorcraft αναπτύσσει μια παραμετροποιημένη έκδοση των ηλεκτρονικών του ελικοπτέρου. Μεταξύ άλλων η εταιρεία σχεδιάζει να αντικαταστήσει το υπάρχον σύστημα επικοινωνιών (ICS) με αυτό της Becker και να κάνει το ελικόπτερο ικανό για ADS-B.

Μία σημαντική παράμετρος είναι η δυνατότητα που δίνει το ελικόπτερο ταυτόχρονης εκτέλεσης  αποστολών. Φανταστείτε για παράδειγμα πόσο χρήσιμο θα ήταν ένα ελικόπτερο αφού πρώτα κάνει τη ρίψη του νερού στη συνέχεια να αποβιβάσει πυροσβέστες για να επιχειρήσουν άμεσα επιτόπου.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Το ελικόπτερο με πλήρη φόρτο έχει μικτό βάρος 10,6 τόνους, δυνατότητα μεταφοράς στο γάντζο 4 τόνους και δυνατότητα αιώρησης με 8 τόνους σε ύψος 11.000 ποδών. Δεδομένου ότι κενό ζυγίζει 6,8 τόνους αφήνει αρκετό ωφέλιμο φορτίο για τους πιλότους, τα καύσιμα και το νερό στη δεξαμενή χωρητικότητας 3.785 λίτρων.

Η ειδικά σχεδιασμένη δεξαμενή του με το βάθος της και τις κατασκευασμένες υπό γωνία θύρες αυξάνουν την πίεση του νερού που αφήνεται έτσι ώστε να μην εξατμίζεται και να διεισδύει στη φωτιά με δύναμη και ακρίβεια. Μέσω ειδικού λογισμικού που αναπτύχθηκε από την United Rotorcraft οι πιλότοι μπορούν να επιλέξουν την ποσότητα και τη συγκέντρωση του νερού που θα ρίξουν έτσι ώστε να ταιριάζει στο μέγεθος της εστίας και να αποφεύγονται τραυματισμοί προσωπικού στο έδαφος. Αυτό δίνει το επιπλέον πλεονέκτημα ότι το S-70i μπορεί με έναν ανεφοδιασμό να κάνει ρίψεις σε πολλαπλές εστίες πυρκαγιάς κερδίζοντας έτσι πολύτιμο χρόνο ειδικά όταν η πυρκαγιά είναι στην αρχή της.

Για τον ανεφοδιασμό της δεξαμενής το S-70i διαθέτει snorkel (“προβοσκίδα”) με την οποία μπορεί να ξαναγεμίζει τις δεξαμενές σε λιγότερο από 60″ από υδάτινα στοιχεία. Το ελικόπτερο μπορεί να επιχειρεί σε υψηλές θερμοκρασίες και να κάνει εξαιρετικά στοχευμένες προσβολές καθώς εφοδιάζεται με GPS/INS που του δίνουν τη δυνατότητα αιώρησης με μεγάλη ακρίβεια πάνω από το σημείο που επιθυμούν οι χειριστές του.

Το S-70i εφοδιάζεται με δύο καινούριους κινητήρες GE-T701D οι οποίοι όπως υποστηρίζει η κατασκευάστρια αυξάνει το  μέγιστο φορτίο κατά 385 κιλά και χρησιμοποιεί ελαφρώς μικρότερη δύναμη για να μεταφέρει το ίδιο φορτίο σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα των εκδόσεων Α και L φτάνοντας τα 268 χλμ/ώρα (ταχύτητα πλεύσης) και μέγιστο επιχειρισιακό ύψος 15.000 πόδια. Η ισχύς των κινητήρων δίνει τη δυνατότητα απότομων ελιγμών εως 4g με γεμάτη τη δεξαμενή νερού καθιστώντας δυνατή τη ρίψη νερού σε απότομες πλαγιές.

 

Ηλεκτρονικός εξοπλισμός

Το βασικότερο πλεονέκτημα του Sikorsky S-70i fireHawk είναι ίσως η δυνατότητα να επιχειρεί τη νύχτα αλλά και σε συνθήκες μειωμένης ορατότητας λόγω καπνού, δυνατότητα η οποία δεν υπάρχει από τα εναέρια μέσα που χρησιμοποιεί η Ελλάδα. Η πυρόσβεση τη νύχτα προσφέρει τα πλεονεκτήματα ότι συνήθως τις νυχτερινές ώρες κοπάζουν οι άνεμοι κάτι που αποτελεί ευκαιρία για να τεθεί υπό έλεγχο η πυρκαγιά και φυσικά το ότι δεν χάνεται πολύτιμος χρόνος στην αντιμετώπιση της. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση γυαλιών νυχτερινής όρασης (night vision googles) τα οποία είναι πλήρως διαλειτουργικά με τη σουίτα των ηλεκτρονικών της Sikorsky.

Η σουίτα περιλαμβάνει 4 MFD (οθόνες πoλλαπλών ενδείξεων), διπλό σύστημα διαχείρισης πτήσης CMC (FMS – flight management systems), ενσωματωμένο σύστημα αναφοράς βλαβών και καλής λειτουργίας των συστημάτων, ενεργό σύστημα απορρόφησης κραδασμών και το σύστημα προειδοποίησης αποφυγής σύγκρουσης στο έδαφος Sandel. Τέλος, είναι ικανό για πτήση δια οργάνων (IFR) αλλά ακόμα δεν έχει πιστοποιηθεί σχετικά.

Επιδόσεις
Μέγιστη Ταχύτητα302 χλμ/ώρα
Μέγιστη Ταχύτητα Πλεύσης268 χλμ/ώρα
Οικονομική Ταχύτητα Πλεύσης237 χλμ/ώρα
Μέγιστη Εμβέλεια496 χλμ
Μέγιστος Ρυθμός Ανόδου2.020 πόδια/λεπτό
Μέγιστο ύψος20.000 πόδια
Μέγιστο Επιχειρησιακό ύψος 15.000 πόδια
Μέγιστο Επιχειρησιακό ύψος με έναν κινητήρα (Ο.Ε.I.)6.780 πόδια
Μέγιστο ύψος αιώρησης χωρίς επίδραση του εδάφους (O.G.E.)6.200 πόδια
Μέγιστο ύψος αιώρησης με επίδραση του εδάφους (Ι.G.E.) 10.270 πόδια
Καύσιμα
Χωρητικότητα καυσίμου (χωρίς εξωτερικές δεξαμενές)1.362 λίτρα
Διαστάσεις καμπίνας
Μήκος3,84 μέτρα
Πλάτος καμπίνας1,82 μέτρα
Πλάτος καμπίνας 2,13 μέτρα
Ύψος Καμπίνας2,95 μέτρα
Διαστάσεις8,18 τ.μ.
Χωρητικότητα11,21 κ.μ.
Βάρος
Πίεση στο έδαφος1.464 κιλά/τ.μ.
Βάρος ανευ φορτίου5.376 κιλά
Μέγιστο Βάρος απογείωσης10.659 κιλά
Κινητήρες (Οι τιμές είναι ανά κινητήρα)
Τύπος2 X T-700-GE-T701D
Μέγιστη συνεχής Ισχύς2.502 kW
Ισχύς κατά την απογείωση2.916 kW

Κόστος απόκτησης – Λειτουργίας

Η αρχική τιμή του S-70i ξεκινάει από τα 16-18 εκατομμύρια δολλάρια ανάλογα με τις επιλογές του πελάτη. Σε αυτή την τιμή δεν συμπεριλαμβάνονται η δεξαμενή νερού και τα εξειδικευμένα avionics από την United Rotorcraft τα οποία κοστίζουν 3-5 εκατομμύρια δολλάρια. Συνεπώς χωρίς την τεχνική υποστήριξη και την εκπαίδευση του προσωπικού (πιλότων και μηχανικών) το κόστος απόκτησης ένος ελικοπτέρου μπορεί να ανέλθει μέχρι και τα 23 εκατομμύρια δολλάρια. Το κόστος λειτουργίας του ανέρχεται σε 3.933 $/ώρα πτήσης κατά την οποία μπορεί να ρίξει μέχρι και 75.708 λίτρα νερού.


Μοιραστείτε το

Αφήστε μια απάντηση

error: Content is protected !!